כמה להשקיע בשיווק והאם זה מספיק?

אחת השאלות הראשונות שמעניינות כל בעל עסק, היא כמה אני צריך להשקיע בשיווק? וזאת שאלה נכונה, חשובה ולגיטימית גם עבור מי שמנהל את השיווק שלכם. השאלה הזאת מהדהדת מכיוון שהיא הבסיס לכל ההחלטות שיתקבלו בהמשך והיא מהווה עוגן לתאום ציפיות מהצלחת השיווק. המטרה היא לא לייצר חישוב מדויק, אלא לשרטט קווים למסגרת שתשאיר אתכם ואת פעולות השיווק שאתם מבצעים רווחיים.

התשובה היא שאין דרך או נוסחה אחת שתענה לכם על השאלה, אלא בחינה של מספר אלמנטים יחד משיקולים אישיים ועסקיים שונים. אחת הנקודות הראשונות שכדאי להתייחס אליה היא בשלב התכנון היא קביעת מסגרת תקציב שנתית. להחליט על סמך מידע או תוכנית עסקית מה יהיו ההכנסות והרווח הצפויים בחודשים ובשנה הקרובה, לקבוע אחוז מסויים בין 5% ל 25% ולהקדיש אותו לשיווק. האחוז תלוי לרוב בסוג העסק, בהיקף העסקים, בתחרותיות ובשלב שבו הוא נמצא. המטרה היא לוודא ברמה העסקית / הפיננסית שישנה יכולת כלכלית לבצע פעולות שיווק, וכי התקציב מאפשר לנו להיות אפקטיביים.

לדוגמא: אם העסק מייצר 100,000 ש"ח הכנסה שנתית והגיע למסקנה שיש להשקיע 20% מהסכום בשיווק, 20,000 ש"ח ישמשו מסגרת התקציב השנתית להמשך בניית האסטרטגיה ושיקולי חלוקת התקציבים.

מסגרת התקציב שקבעתם היא נקודת מוצא שעוזרת לוודא שאתם לא חורגים באופן שיהפוך את השיווק ללא כלכלי, אבל זה רק אחד מסט השיקולים שעומד בפניכם בזמן תכנון התקציב והוצאות השיווק.

בחינה של היקף ההשקעה של המתחרים בשיווק תעזור לכם לקבל מושג האם אתם יכולים להתמודד עם התחרות, לתאם ציפיות עם עצמכם לגבי היקף השיווק שתוכלו לבצע ביחס לתחרות ופוטנציאל השוק.

לא רק פעילויות שיווק ישירות עולות כסף. דמי ניהול, כלים טכנולוגיים ושירותים נוספים כולם משפיעים על התקציב.

אחרי שיש בידכם מסגרת תקציב שנתית שאתם יכולים לחיות איתה בשלום, המשימה לבחון איך לנצל אותה באופן אידיאלי על ידי תוכנית שיווק. איך לחלק את התקציב לאורך השנה? האם יש עונות או תקופות בהן צריך למקד יותר את השיווק ותקופות שהשוק מת באופן ידוע מראש? מה תוכלו לבצע בעזרת התקציב החודשי?

בשלב הזה תדרשו לוודא שתקציב השיווק החודשי העומד לרשותכם, מספיק כדי לייצר פעילות אפקטיבית שתואמת את הציפיות שלכם. ככל השעסק יותר קטן והרווח השנתי שלו קטן ביחס לתחרות ולאגרסיביות של התעשייה אליה הוא משתייך, כך הסיכוי שלו להתמודד עם התחרות ברמה העסקית קטן ויהיה עליו להשקיע תקציב ומאמצים רבים יותר, להיות יצירתי ולמקד את הנישה והייחודיות שלו.

התוכנית השיווקית צריכה לכלול אסטרטגייה ברורה ומפורטת, הכוללת עקרונות, דרכי פעולה ועלות שלהם, מדדים. חישוב של החזר השקעה (Return on Investment) יעזור לכם לבחון לקבוע איזה מפעולות השיווק שאתם מבצעים, מחזירה את ההשקעה או יש לבצע בה התאמות ושינויים / לשנות כיוון. חשוב לזכור שלא כל השקעה מפיקה תוצאות מיידיות ויש לבחון אותה מול האסטרטגיה ולאורך תקופה ארוכה, במיוחד בפרויקטים חדשים.

סביר להניח שאם אין לכם פעילות שיווק דיגיטלית, יהיה לכם קשה לדעת כמה הכנסה צפויה לעסק משיקולים ופעולות שיווק שביצעתם. בחלק מהמקרים החישוב הוא חד וחלק, כמה מכירות בוצעו ומה הרווח שלהם (אם בחלוקה לסוגי מוצרים או כתמונה כוללת של סך הרווח מהמכירות), מול התקציב שהושקע בפועל כדי לייצר את המכירות והרווח. במקרים אחרים הערך העסקי שפעילות שיווקית יכולה להפיק, לא יכול להיות מכומת לערך מספרי תחום בזמן. 

ככל שתהיה בידכם תוכנית שיווק ופעולה ברורה ומדויקת יותר, כך יגבר הסיכוי שתצליחו להפיק תוצאות שיעמדו בקנה אחד עם הציפיות שלכם מהתוצאות ביחס לתקציב. בעולם דינמי ומהיר בו השוק, הטכנולוגיה והתנהגות הצרכנים מתפתחות ומשתנה בקצב, חלק בלתי מבוטל מהשיווק הוא ביצוע ניסוי וטעיה כדי לקבוע מה עובד ומה לא? ואילו שינויים והתאמות אתם יכולים לבצע כדי להתאים את עצמכם? 

הקדישו זמן למעקב אחר התקציב, כמה כסף הושקע בפועל ומה התוצאות. השתמשו בכלים אנליטיים כדי למדוד ולשפר באופן תדיר. שימוש בכלי מחקר וניתוח יעזרו לכם לבחון את מידת היעילות של הפעילות השיווקית.

לסיכום:

קביעת מסגרת תקציב שיווק היא החלטה שכדאי לשקול אותה בתחילת הפעילות השיווקית, כלל פעולות האסטרטגיה השיווקית היה נגזרת של התקציב החודשי איתו תוכלו לעבוד. חשוב להסתכל על התקציב בראייה ארוכת טווח לשנה קדימה, כך תוכלו לבחון איך האסטרטגיה השיווקית שלכם יכולה להיות אפקטיבית יותר על פני נקודות זמן בהם גדל הצורך אצל לקוחות שלכם. תזכרו שבתקופות החמות, גם המתחרים שלכם משקיעים מאמץ שיווקי גדול יותר. 

התקציב החודשי איתו תוכלו לעבוד הוא העוגה, אותה צריך לחלק ל: הפקה של תוכן, יצירה וניהול קמפיינים, הפצה של פעולות השיווק בערוצים השונים, וניהול של כלל פעולות השיווק שנקבעו באסטרטגיה. תקציב קטן מידי לא יאפשר לכם לפעול בכל הזירות שכדאי שתופיעו בהן, לכן התוכנית השיווקית שלכם תהיה מוגבלת ולא שלמה. 

שתפו
שתפו
שתפו

כותב הפוסט:

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך:

אסטרטגיה שיווקית

מה זה MVP

אסטרטגיה שיווקית

התמודדות עם מתחרים בתחום ההרצאות

אסטרטגיה שיווקית

ניתוח מתחרים

אסטרטגיה שיווקית

הקשר שבין כמות הצפיות ביוטיוב לבין המודעות למותג

אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית למרצים והקשר לבניית מותג אישי.

דילוג לתוכן