מה זה שיווק מחדש?
אין נתון מקובל יחיד המתאר את היחס באחוזים של מבקרים בפעם הראשונה שיבצעו המרה באתר, משום שזה יכול להשתנות באופן חד ורב על פי מגבלות שונות כמו סוג העסק, איכות התוכן, עיצוב האתר, תחרות, מחיר ועוד. עם זאת, בהנחה שאתם ברף הגבוה של הביצועים, שיעורי המרה (אלו שרכשו מוצר או שירות, יצרו קשר או יבצעו את הפעולה שלשמה הבאתם אותם אל הנכס) הממוצעים עבור מבקרים בפעם הראשונה כנראה ינועו בין 1% ל-3%. כמובן, ישנם סוגים של אתרים ועסקים שיכולים להראות שיעורים הרבה יותר גבוהים או נמוכים.
למרות שהנתונים יכולים להיות מייאשים. סביר להניח שאם עשיתם עבודה מספיק טובה, חלק מהאנשים שלא ביצוע רכישה התרשמו לטובה ממה שאתם מציעים להם ואפילו כמעט הקלידו מספר כרטיס אשראי. הסיבות מדוע בסוף לא בוצעה על ידם המרה, יכולות להיות רבות ומגוונות.
אם תחשבו רגע תוכלו בוודאי להיזכר בכמה מקרים שאתם נחשפתם לפרסום שהמסר של המודעה משך אתכם להמשיך ולקבל מידע, עמוד הנחיתה הניע אתכם לפעולה, אבל לא סיימתם את הרכישה. לפעמים אתם באמצע פעולה אחרת ולפעמים תוך כדי רכישה צצים גירויים חדשים שמסיטים את תשומת הלב. במקרים אחרים אתם אולי פוגשים את קהל היעד הפוטנציאלי בשעת צורך, אבל אופי הלקוח או המוצר, התחרות, אמינות האתר או המחיר עלולים לייצר חסם ראשונים ורצון של הלקוח הפוטנציאלי לבצע סקר שוק מקיף וממשיך אל המתחרים שלכם.
עכשיו אחרי שלקוח פוטנציאלי מכיר אתכם, אתם צריכים לגרום לו לפגוש אתכם שוב ולהציג לו מסר ברור וחד לגבי היתרונות של הפתרון שלכם לצרכים שלו ואפילו בהשוואה למתחרים.
שיווק מחדש היא אסטרטגיה המשמשת ליצירת מעורבות מחדש של לקוחות שקיימו בעבר אינטראקציה עם האתר שלכם. בין אם הם ביקרו באתר, השתמשו באפליקציה לנייד, או אפילו היו מעורבים עם העסק שלכם דרך ערוצי מדיה חברתית, שיווק מחדש עוזר לכם להחזיר את תשומת הלב שלהם על ידי הצגת מודעות ממוקדות לאורך המסע הדיגיטלי.
שיווק ממומן היה, וימשיך להיות אחד הכלים חזקים בערכת הכלים של כל משווק. מעבר מקמפיין פרסום פשוט לאחד שממקסם את התקציב וההכנסה הוא מטרה שכל עסק צריך לשאוף ולהגיע אליה. שיווק מחדש מאפשר לקמפיין הממומן שלכם להיות יעיל יותר, דרך התמקדות בנתונים והבנות שנצברו מאינטראקציות קודמות.
מה ההבדל בין רימרקטינג לריטרגטינג?
רימרקטינג (Remarketing) וריטרגטינג (Retargeting) הם שני מונחים שלעיתים נחשבים כאחד, אך יש ביניהם הבדלים:
רימרקטינג (Remarketing):
זהו כלל שיטות השיווק שמטרתן לחזור וליצור קשר עם לקוחות ומבקרים שכבר הכירו את המותג או האתר שלכם. רימרקטינג יכול להיעשות באמצעות דואר אלקטרוני, חדשות ועוד, ולאו דווקא מצריך מעקב דיגיטלי אחר המשתמש.
ריטרגטינג (Retargeting):
זהו סוג ספציפי של רימרקטינג שמתמקד בפרסום דיגיטלי לאנשים שכבר ביקרו באתר או באפליקציה שלכם. ריטרגטינג משתמש בטכנולוגיות כמו קוקיז כדי לעקוב אחר משתמשים ולהציג להם פרסומות ממומנות באתרים ופלטפורמות שונות ברחבי האינטרנט.
בקצרה, כל ריטרגטינג הוא סוג של רימרקטינג, אך לא כל רימרקטינג הוא ריטרגטינג.
המכניקה של שיווק מחדש
שיווק מחדש הוא אחד מהכלים החזקים בארסנל של משווקים דיגיטליים, וכל פלטפורמה יש לה את הטבע הייחודי והיתרונות שלה ונכונה לשימושים שונים, תלוי באסטרטגיה של העסק ובצרכים שלו.
פייסבוק:
קהל יעד: ניתן לפנות אל קהל יעד ספציפי שכבר נחשף למותג או לאתר, דרך מנגנון Custom Audiences.
הפצה: השיווק מתבצע דרך הפיד של פייסבוק, סטוריז, ואף במסנג'ר בחלק מהמקרים.
סוגי תוכן: מגוון רחב של פורמטים כמו וידאו, תמונה, Carousel, ועוד.
מעקב: נדרשת התקנה של פיקסל של פייסבוק באתר לאיסוף מידע.
גוגל:
קהל יעד: ניתן לפנות אל קהל שכבר ביקר באתר דרך Google Ads, כאשר המידע מתיעד לרשת חיפוש של גוגל ולרשת תצוגה.
הפצה: השיווק יכול להתבצע גם דרך חיפוש ממומן בגוגל וגם דרך רשת תצוגה של גוגל.
סוגי תוכן: פחות גמיש מפייסבוק; יש כאן בעיקר טקסט ותמונות.
מעקב: נדרשת התקנה של קוד גוגל על האתר שמאפשר איסוף נתונים.
ברוב המקרים, השילוב בין שני הכלים יכול להיות הכי יעיל, וזה מאפשר לנצל את היתרונות של שני הפלטפורמות.
יוטיוב:
קהל יעד: צופים שכבר פגשו את המותג שלכם או צפו בסרטונים שלכם.
הפצה: לפני, באמצע או אחרי קטעי וידאו.
סוגי תוכן: וידיאו בלבד.
מעקב: קוד גוגל Ads ופיקסל יוטיוב.
הבחירה בין הפלטפורמות תלויה באסטרטגיה שלכם, בצרכים של העסק ובסוג המוצר או השירות שאתם משווקים. ברוב המקרים, שילוב של מספר פלטפורמות יכול להביא לתוצאות הטובות ביותר.
היתרונות של שיווק מחדש על פני פרסום ממומן מסורתי.
שיווק מחדש מציע יתרונות שלא ניתן להתעלות עליהם באמצעות פרסום ממומן מסורתי. חקירות מתקדמות של נתונים, סגמנטציה דינמית וגישה פרסונלית יותר לצרכן הן רק חלק מהיתרונות שהשיווק המחדש מביא עימו. כך, השיטה הזו מאפשרת לעסקים להתמקד בקהלים יעילים יותר, לחסוך במשאבים ולהגיע לתוצאות מרשימות בעזרת מידע ונתונים שנצברו.
אנליטיקות ונתונים: הנכס הכי חשוב
בשיווק מחדש, אנו נעזרים באנליטיקות כדי להבין את ההתנהגות ואת הצרכים של הלקוח. מה שמאפשר לנו הזדמנות ליצור מסרים שיועברו לקהל היעד בצורה יותר מדויקת ומחושבת. בזכות הנתונים, לייעל את התקציב ולהפיק רווחים גבוהים יותר. השלב הראשון והחשוב ביותר אליו מדלגים בעלי עסקים רבים שרצים ליצור קמפיין ולהתחיל להניע לידים, הוא השלב של הטמעת כלי המעקב הדרושים לכל פלטפורמה. בלי שיאספו מספיק נתונים בצורה נכונה, לא תוכלו ליצור נתונים שאפשר להסתמך עליהם בשיווק מחדש.
סגמנטציה והתאמה אישית
פילוח בשיווק בתשלום מתייחס לחלוקת קהל היעד לקבוצות קטנות יותר או "פלחים" על סמך מאפיינים מסוימים. אלה יכולים להיות גיל, מיקום, תחומי עניין וכן הלאה. הרעיון הוא להציג מודעות המותאמות לכל פלח ספציפי ליעילות טובה יותר.
התאמה אישית, לעומת זאת, היא היכולת להציג תוכן, הצעות או מודעות המותאמות באופן ייחודי לכל אדם או פלח. המשמעות היא שבמקום להציג את אותה מודעה לכולם, המערכת "לומדת" על ההתנהגות וההעדפות של כל אדם, ומציגה בפניו מודעות או הצעות שסביר להניח שיעניינו אותו.
שילוב של פילוח והתאמה אישית יכול לשפר משמעותית את היעילות של שיווק בתשלום על ידי הגעה לקהל הנכון עם המסר הנכון בזמן הנכון
אוטומציה וחסכון בזמן
השיווק המחדש משתמש בטכנולוגיות אוטומטיות שמאפשרות לייעל קמפיינים בזמן אמיתי. זה מאפשר לכם יתרון משמעותי על פני פרסום ממומן מסורתי, שדורש השקעה ומשאבי זמן רבה בהרבה.
רבים מהכלים השיווקיים והרשתות החברתיות משמשים למטרות דומות, מה שבאופן טבעי יכול להוביל לכפילות בפעולות, כמו פרסום פוסטים שכבר הוכנו. למרבה המזל, הרבה מהכלים הללו יכולים להתממשק זה עם זה, תהליך ההתממשקות יכול להראות מאיים ולדרוש ידע תכנותי שלא נמצא ברשות כולם. זה בדיוק המקום שבו כלים כמו Zapier יכולים לעזור ליצור תקשורת בין כלים שונים וחוסכים לנו זמן יקר.
בזאפייר, כל פעולה אוטומטית מתייחסת אליה כ-"Zap". ישנם זאפים עם תצורה מוכנה מראש לפי יישום או אפליקציה, וכמובן שניתן גם לבחור במספר אפליקציות. בנוסף, ניתן לייצר זאפים מותאמים אישית לצרכים שלכם. לדוגמא: אם תבחרו לשלב עמודי פייסבוק ובלוג וורדפרס, תוכלו לקבוע זאפים שיעבירו פוסטים חדשים מהבלוג שלכם ישירות לעמוד הפייסבוק שלכם באופן אוטומטי. אפשר להגדיר זאפים שיעדכנו את הבלוג בפוסטים שפורסמו בפייסבוק. אם, תבחרו באינסטגרם וביוטיוב, תוכל להעלות באופן אוטומטי מדיה חדשה מאינסטגרם לחשבון היוטיוב שלכם.
התחייבות ואינטראקציה
אחת היתרונות הגדולים של שיווק מחדש הוא היכולת לבנות מערכת יחסים עם הלקוח. כשאנו עוקבים אחרי התנהגות הגולשים ומגיבים באופן דינאמי, אנו מזמינים אינטראקציה ומעודדים התחייבות.
מרכיבי מפתח של שיווק מחדש באסטרטגיית שיווק ממומן.
פילוח קהלים
פילוח יעיל של הקהל שלכם הוא קריטי. בהתבסס על התנהגויות ואינטראקציות במעקב, צרו קטגוריות קהל נפרדות, כגון נוטשים עגלה, קוראי בלוג ומבקרים תכופים.
התאמה אישית של תוכן מודעה
התאימו את תוכן המודעה שלכם כך שתענה על הצרכים הספציפיים ונקודות הכאב של כל קהל מפולח.
מיקום מודעה אופטימלי
לדעת היכן למקם את מודעות הרימרקטינג שלכם חשוב לא פחות מהידיעה למי למקד. פלטפורמות כמו רשת המדיה של Google מציעות אפשרויות נרחבות לכך.
מתן הצעות בזמן אמת ומודעות דינמיות
פלטפורמות שיווק מחדש מאפשרות הגשת הצעות בזמן אמת, מה שמאפשר להציב את המודעות מול קהל היעד שלכם ברגעים המתאימים ביותר. יתרה מכך, מודעות דינמיות מתאימות בזמן אמת על סמך התנהגות המשתמש, ומבטיחות שהמודעות שלכם תמיד רלוונטיות.
מדדי KPI למדידת הצלחת השיווק מחדש
מדדים הם החברים הכי טובים שלכם בכל הנוגע להערכת הביצועים של מסעות הפרסום לשיווק מחדש. מדדי KPI (מפתח מדדי ביצוע) הם כלים חשובים למדידת הצלחת כל פעילות שיווקית, ובכלל זה שיווק מחדש (רימרקטינג או ריטרגטינג). הנה כמה מדדים שיכולים לעזור לך להבין כמה הצלחה הייתה פעילות השיווק מחדש שלך:
- ROI (תשואה על ההשקעה): מדד זה מציין את התשואה הכוללת שקיבלת מההשקעה בפעילות השיווק.
- CPA (עלות לפעולה): מדד זה מציין כמה עולה לך לקנות לקוח או לבצע פעולה מסוימת (כמו רכישה, הרשמה, וכו').
- CTR (שיעור הלחיצות): הוא מציין את האחוז של הצפיות שהובילו ללחיצה על הפרסומת.
- כמות המרות חוזרות: מדד זה מציין כמה מתוך הלקוחות שחזרו לאתר באמצעות שיווק מחדש בסופו של דבר ביצעו המרה.
- עלות למרה (CPL): כמה עולה לך כל המרה במינון כספי.
- ערך חיי הלקוח (CLV): מדד זה יכול לעזור לך להבין את הערך הכולל של לקוח חוזר לאורך זמן.
- זמן השהייה באתר: ככל שהזמן הוא גבוה יותר, זה יכול להעיד על עניין גבוה יותר ובכך גם על יעילות גבוהה יותר של השיווק מחדש.
- מדד עזיבה / קפיצה (Bounce Rate): שיעור המבקרים שעזבו את האתר מיד לאחר כניסה, ללא פעולה נוספת. ככל שהמדד נמוך יותר, השיווק מחדש יותר מצליח.
בנוסף למדדים הנ"ל, ישנם מדדים נוספים שפחות נפוצים אך עשויים להיות רלוונטיים בהתאם לסוג העסק ולאסטרטגיה שלך.
מלכודות נפוצות וכיצד להימנע מהן
אפילו מסעות הפרסום הטובים ביותר לשיווק מחדש יכולים לקרטע אם לא נמנעים מהמלכודות הנפוצות:
- עייפות מודעות: חשיפת יתר עלולה להפוך את הקהל שלכם לעיוור למודעות שאתם מציגים. יישמו מכסת תדירות כדי להילחם בזה.
- פילוח לא מדויק: פלחי קהל מוגדרים בצורה גרועה עלולים לבזבז את הוצאות המודעות שלכם. עדכנו ושפרו את הפלחים שלכם בהתבסס על ניתוח נתונים.
- ציות לתקנות: ודאו שמסעות הפרסום שלכם לשיווק מחדש עומדים בחוקי הגנת מידע ופרטיות כמו GDPR.
מה זה קהלים דומים?
קהלים דומים, או "Lookalike Audiences" במונח האנגלי, הם קהלים שנוצרים באופן אלגוריתמי על ידי פלטפורמות שיווק דיגיטליות כמו פייסבוק. האלגוריתם נותן תגובה לקהל יעד קיים (לדוגמא, אנשים שביצעו רכישה באתר שלכם, מנויים לניוזלטר, מבקרים בעמוד מסוים באתר וכו') ויוצר קהל חדש שדומה לקהל המקורי מבחינת מאפיינים דמוגרפיים, התנהגותיים או עניינים. באוגוסט 2023 הפסיקה גוגל לעשות שימוש בקהלים דומים (similar audience segments). גוגל מסבירים את הסיבה לשינוי בעקבות שינויים של פרטיות שהולכים ומקשים על הקונספציה בראיה לטווח ארוך. הדרך הטובה ביותר להקדים את השינויים הללו לדעת גוגל היא באמצעות פתרונות בינה מלאכותית של Google: מיקוד אופטימלי, הרחבת קהל והצעת מחיר חכמה. אלו יעזרו לכם להגיע לקהלים רלוונטיים ולמדוד תוצאות, בדרכים ממוקדות פרטיות שלא דורשות צד שלישי.
היתרון בשימוש בקהלים דומים הוא בכך שהם מאפשרים להגיע לאנשים שטרם הכירו את העסק או המותג שלכם, אך מכילים מאפיינים דומים לאלו שכבר ביצעו פעולה שאתה מעוניין שיבצעו (לדוגמא: רכישה, הרשמה, צפייה בווידאו וכו'). זה יכול להגדיל את הסיכויים להגעה לאנשים העשויים להפוך ללקוחות משלמים או לקהל מחויב יותר.
קהלים דומים הם כלי שימושי במיוחד בקמפיינים של שיווק דיגיטלי ויכולים לתמוך במטרות שונות, כמו הגדלת היכולת להמרה, חשיפה לקהל חדש, או גיוס לקוחות חדשים.
למי כדאי להשתמש בשיווק מחדש?
שיווק מחדש (רימרקטינג או ריטרגטינג) הוא כלי שיכול להיות מועיל למגוון רחב של עסקים ותעשיות. הנה כמה סיטואציות וקהלים אליהם כדאי לשקול להשתמש בשיווק מחדש:
- עסקים אונליין (e-commerce): שיווק מחדש יכול לעזור להגדיל את שיעור ההמרה של צופים שביקרו באתר אך לא ביצעו רכישה.
- סטארטאפים ועסקים טכנולוגיים: למעגל חוזר של התעניינות במוצר או השירות, ולהגברת הנכונות לבצע פעולה.
- עסקים בתחומי הכרח עונתיים: למשל, חנויות בגדים, מלונות או חברות טיולים, יכולות להשתמש בשיווק מחדש להגדיל את ההמרות בעונות השיא.
- שירותים פרטיים ומקצועיים: כמו משרדי עורכי דין, רואי חשבון, ומתן שירותים רפואיים, יכולים להשתמש בשיווק מחדש להגברת הכרות הקהל היעד עם השירותים שהם מציעים.
- עסקים מקומיים: שיווק מחדש יכול לעזור לעסקים מקומיים לעורר מחדש את עניין הקהל המקומי.
- תיירות ואטרקציות: לשמור על עניין ולמשוך חזרה את האנשים שביקרו באתר אך לא ביצעו הזמנה.
- מותגים חדשים או בבנייה: להגברת הנראות והיכולת לבקש המלצות ושיתופים מקהל כבר מחויב.
- עסקים עם מעגל מכירה ארוך: כאשר התהליך מהפנייה ראשונית ועד לקנייה ארוך ומורכב, שיווק מחדש יכול לעזור להימנע מאובדן עניין לאורך הדרך.
בכלל, כל עסק או ארגון שרוצה להגדיל את שיעור ההמרה, לשפר את חווית הלקוח, או להגדיל את נאמנות הלקוחות, ימצא בשיווק מחדש כלי יעיל.