חוויית משתמש היא בדיוק כמו תכנון פארק שעשועים – וזה הרבה יותר עמוק ממה שחושבים.
חוויית משתמש היא בדיוק כמו תכנון פארק שעשועים – וזה הרבה יותר עמוק ממה שחושבים.
בואו נצא לטיול קטן בפארק שעשועים. נכנסים בשערים, והלב כבר מתחיל לפעום קצת יותר מהר. המוזיקה ברקע, הריח של פופקורן באוויר, הצחוק של ילדים מתגלגל מכל עבר. רואים את המפה הגדולה בכניסה, השלטים הצבעוניים מכוונים בדיוק לאן שרוצים ללכת. כל צעד מרגיש… טבעי.
וזה בדיוק מה שצריך לחשוב עליו כשמדברים על חוויית משתמש באתר או באפליקציה.
כי בואו נחשוב רגע – מה עושה פארק שעשועים למוצלח? זה לא רק הרכבת הכי מהירה או המתקן הכי גבוה. זה הרבה מעבר לזה. זה איך הכל זורם ביחד, איך כל פרט קטן מתחבר לסיפור אחד גדול.
נחשוב על דיסנילנד לרגע. למה הם כל כך מצליחים? כי הם מבינים שזו לא רק רשימת מתקנים – זו חוויה שלמה. מהרגע שחונים את האוטו ועד שיוצאים בסוף היום עם חיוך על הפנים, כל רגע מתוכנן בקפידה. וככה בדיוק האתר צריך לעבוד.
כשמישהו נכנס לאתר, הוא צריך להרגיש כאילו חשבו עליו. כאילו מישהו ישב ותכנן כל פרט קטן בדרך. בדיוק כמו בפארק טוב, שבו אף פעם לא מרגישים אבודים או תקועים.
יודעים מה הכי מתסכל בפארק לא טוב? כשעומדים בתור אינסופי בלי לדעת כמה זמן נשאר, כשלא מוצאים את השירותים, או כשמסתובבים במעגלים כי השילוט לא ברור. זה בדיוק כמו אתר עם תפריט מסורבל, טופס שלא ברור איך ממלאים אותו, או כפתור "שלח" שמסתתר איפשהו למטה.
אבל בואו נדבר על הדברים הטובים – כי זה מה שאנחנו רוצים לחקות:
- הציפייה והריגוש: כמו שבפארק יש את הרגע הזה של התרגשות בתור, ככה גם באתר. אולי זו אנימציה קטנה שמראה התקדמות, או הודעה מעודדת שאומרת "כמעט שם!".
- הזרימה הטבעית: בפארק טוב, השבילים מובילים בטבעיות ממתקן למתקן. באתר טוב, כל כפתור וכל קישור צריכים להרגיש כאילו הם בדיוק במקום הנכון.
- המנוחה בדרך: כמו שבפארק יש פינות ישיבה נעימות, ככה גם באתר צריך מקום "לנוח". אולי זה דף עזרה ברור, או תפריט שתמיד נשאר נגיש.
- ההפתעות הקטנות: בפארק טוב יש תמיד הפתעות קטנות בדרך – דמות שמצטלמת איתנו, או מופע רחוב spontaneous. באתר זה יכול להיות אייקון חמוד שמגיב למעבר העכבר, או הודעת עידוד אחרי השלמת משימה.
אבל הכי חשוב – זה הסיפור השלם. בפארק טוב, לא סתם הולכים ממתקן למתקן. חווים סיפור, מסע קטן. וככה בדיוק האתר צריך להרגיש. לא סתם אוסף של כפתורים ודפים, אלא מסע שלם שמוביל את המשתמש בדיוק לאן שהוא צריך להגיע.
אז בואו נשאל את השאלה האמיתית: האם האתר שלנו מרגיש כמו פארק שעשועים מושקע שאנשים רוצים לחזור אליו שוב ושוב, או כמו לונה פארק נטוש שכולם ממהרים לצאת ממנו?
כי בסוף היום, זה לא משנה כמה מדהים המוצר – אם הדרך אליו מרגישה כמו מבוך מתסכל, אנשים פשוט ילכו לחפש חוויה טובה יותר במקום אחר. בדיוק כמו בפארק שעשועים, החוויה היא לא רק המתקנים – היא הכל ביחד.